Yritysten kustannustuki on haettavissa 7.7.2020 alkaen

Valtio tukee koronasta kärsineitä yrityksiä uudella kustannustuella, jonka piirissä on 368 toimialaa. Tukea voivat saada myös liiketoimintaa harjoittavat yhdistykset ja säätiöt. Kustannustuki haetaan sähköisesti Valtiokonttorilta.

Kuka kustannustukea saa?

Tuki on kohdistettu toimialoille, joiden liikevaihto on laskenut vähintään 10 % koronaepidemian takia. Yrityksen oikeudellinen muoto ei vaikuta tuen myöntämiseen ja tukea voivat saada myös liiketoimintaa harjoittavat luonnolliset henkilöt, yhdistykset ja säätiöt. Tuen ulkopuolelle on rajattu maa- ja kalatalouden yritykset.

Valtiokonttorin sivuille avatusta Toimiala-palvelusta yritys voi tarkistaa, onko oma toimiala yksi 368:sta. Hakemisen yhteydessä yrityksen päätoimialaksi määräytyy automaattisesti se, minkä yritys on verottajalle ilmoittanut (1.4.2020 voimassa ollut tieto). Erityisen painavasta, koronaan liittyvästä syystä tukea voidaan myöntää myös listauksen ulkopuolella olevalle toimialalle. Painavaksi syyksi voidaan katsoa esimerkiksi liiketoimintamahdollisuuksien heikentyminen lain tai määräyksen johdosta.

Tukea saadakseen on yrityksen liikevaihdon tullut laskea vähintään 30 % vertailuajankohtaan nähden. Lisäksi yrityksellä on oltava vaikeasti sopeutettavia palkkakuluja ja kiinteitä kuluja. Yritys, joka on ollut vaikeuksissa jo ennen koronapandemiaa, ei voi saada tukea.

Katso myös Usein kysyttyä yritysten kustannustuesta Valtiokonttorin sivuilta.

Paljonko kustannustukea saa?

Tuen määrä on yrityskohtainen. Sen enimmäismäärä yritystä kohti on 500 000 euroa ja pienin maksettava määrä 2000 euroa. Kustannustuella korvataan yrityksen kiinteitä kustannuksia ja palkkakuluja kahdelta kuukaudelta, eli 1.4.-31.5.2020 väliseltä ajalta. Tukisumma lasketaan heikentyneen liikevaihdon suhteessa tukikauden kuluihin. Valtiokonttori on avannut Kustannustuki -sivuilleen laskurin, jolla yritys saa arvioitua oman kustannustukensa määrän.

Tuen perusteena on yrityksen huhtikuun 2020 liikevaihto tai yrityksen pyynnöstä huhti-toukokuun 2020 keskiarvo. Vertailuajankohdaksi katsotaan 1.3.-31.6.2019 myynnin keskiarvo kuukautta kohti. Mikäli yritys on perustettu 1.3.2019 tai sen jälkeen, verrataan tilannetta 1.1.-29.2.2020 väliseen myyntiin. Valtiokonttori saa tiedot suoraan Verohallinnolta, mikäli yritys antaa arvonlisäveroilmoituksen kuukausittain. Muussa tapauksessa, ja alv-vapaan myynnin osalta, yritys ilmoittaa tiedot itse hakemuksessa.

Valtiokonttori saa palkkatiedot suoraan tulorekisteristä. Kiinteät kulut yritys ilmoittaa itse. Hyväksyttäviä kuluja ovat:

  • vuokrakulut ja muut kulut omassa käytössä olevasta kiinteistöomaisuudesta
  • laite- ja esinevuokrat sekä
  • käyttöoikeuskorvaukset ja lisenssimaksut.

Korvaukseen oikeuttavat kiinteät kulut voivat olla enintään puolet yrityksen vertailukauden keskimääräisestä liikevaihdosta. Tukisummasta vähennetään yrityksen aiemmin saamat koronatuet ja vakuutuskorvaukset.

Valtiokonttori avaa sähköisen haun 7.7.

Kustannustuki on haettavissa 7.7.-31.8.2020 Valtiokonttorin sivulla. Tuen hakemisessa ei ole kiirettä, sillä se myönnetään kaikille määräajan sisällä hakeneille ja hakukriteerit täyttäville yrityksille. Käsittelyajat pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä. Ne, jotka eivät jostain syystä voi käyttää sähköistä hakemusta, voivat täyttää pdf-hakemuksen. Valtiokonttori pyytää tarvittaessa liitetiedot erikseen myöhemmin avattavan sähköisen palvelun kautta, eli hakemus jätetään ilman liitteitä.

Tukea voi hakea sähköisen palvelun kautta ainoastaan henkilö, jolla on yrityksen nimenkirjoitusoikeus yksin. Mikäli oikeutta ei ole, tulee henkilölle antaa siihen etukäteen valtuus ”Yritysrahoituksen hakeminen” Suomi.fi -palvelun kautta.

Myönnetty tuki maksetaan yrityksen Verohallinnolle ilmoittamalleen tilille.

Tukea hakemiseen puhelinpalvelun ja chatin avulla

Valtiokonttori avaa puhelinpalvelun kysymyksiä varten 1.7. ja haun käynnistyttyä 7.7. myös chat-palvelun. Kysymyksiä kustannustuesta voi edelleen lähettää myös Usein kysyttyä yritysten kustannustuesta -sivun lopusta.

Puhelinpalvelu on avoinna numerossa 0295 50 3050 maanantaista perjantaihin klo 9-15. Kysymyksiä voi lähettää myös osoitteeseen kustannustuki [at] valtiokonttori.fi

Katso myös YouTubesta Valtiokonttorin webinaaritallenne 30.6. (40 min) kustannustuen hakemiseen valmistautumisesta.

Linkkejä lisätietoihin

Valtiokonttorin tiedote: Kustannustukea voi hakea Valtiokonttorista 7.7.2020 lähtien
Työ- ja elinkeinoministeriön ja Valtiovarainministeriön tiedote: Laki ja asetus kustannustuesta vahvistettu: tuen piirissä 368 toimialaa
TEM: Kysymyksiä ja vastauksia koronasta ja yritysrahoituksesta

Valkoiset portaat ja Valtiokonttorin kolmikielinen logo.

Uutishuone

10.10.2023
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimiston TE-live on tuottanut jo lähes 200 livelähetystä yritysten rekrytointien tueksi. Vuorovaikutteisessa lähetyksessä työnhakijat voivat esittää kysymyksiä työnantajille ja...
21.09.2023
Tervetuloa parlamenttikahville puimaan päivän polttavia aiheita! Seudun yrittäjille suunnatut aamuparlamentit kokoontuvat jälleen lokakuussa. Parlamenteissa voi jutustella mistä tahansa itselle...
20.09.2023
Työkohtaamo on työnantajan ja työnhakijan kohtaamispaikka, jonka tarkoitus on helpottaa rekrytointia. Työkohtaamo järjestetään aina työnantajan tarpeiden mukaan. Varaamme ajan ja järjestämme mukavan...
12.09.2023
Jo 35. kertaa järjestettävä Alihankinta kerää Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen noin tuhat näytteilleasettajaa 26.–28. syyskuuta 2023. Raahen seudun kehitys isännöi...
07.09.2023
RISTEYS 4.0 järjestetään keskiviikkona 1.11.2023 klo 12–15 Koulutuskeskus Brahessa Tervahovinkadun yksikössä. Tapahtumassa esitellään opiskelijoille ja työnhakijoille alueen yritysten...
07.09.2023
Uusi määräaikainen yrityksen kehittämisavustuksen EAKR-haku on käynnistynyt 21.8.2023 rakennerahasto-ohjelmasta Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027. Rahoitus on...
07.09.2023
Seutukaupunkien osaavan työvoiman saatavuutta ovat edistäneet 2022–23 laajat verkostohankkeet, joissa on mukana 28 seutukaupunkia. Hankkeet ovat päättymässä syyskuun...
24.08.2023
Alueen saavutettavuuden varmistaminen on yksi Oulun kauppakamarin painopistealueista, ja sujuvat lentoyhteydet ovat osa hyvää saavutettavuutta. Kartoitamme jäsentemme näkemyksiä ja kokemuksia Oulun...