Koronapandemia on lisännyt kotimaanmatkailun kiinnostavuutta

Koronapandemia on lisännyt kotimaanmatkailun kiinnostavuutta

Työ- ja elinkeinoministeriön teettämän selvityksen mukaan kotimaanmatkailun keskeiset vetovoimatekijät liittyvät muun muassa vastuullisuuteen ja turvallisuuteen.

Kehittämisehdotuksia kotimaanmatkailuun

Koronapandemia muutti kysynnän painotusta ainakin väliaikaisesti kotimaanmatkailuun. Tuhannelle suomalaiselle suunnatun kyselyn perusteella ryhmiteltiin viisi erilaista kotimaanmatkailijatyyppiä, joiden tarpeet ja odotukset eroavat keskenään:

  1. kaupunkilomailijat
  2. kyläilijät ja mökkeilijät
  3. aktiivilomailijat
  4. nautiskelijat
  5. kulttuurista ja luonnosta kiinnostuneet

Selvityksessä avataan kohderyhmien tarpeisiin vastaavia kehittämistoimia sekä kotimaan matkustusmotivaatioon ja -päätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Ehdotetut toimenpiteet liittyvät kotimaan pakettimatkojen jatkokehittämiseen, usein kalliiksi koetun kotimaanmatkailun hintamielikuvan muuttamiseen, mökkeilijöille ja kyläilijöille suunnattujen matkailupalveluiden sekä sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien kehittämiseen.

Tutustu työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteeseen

Analyysi perustuu tuhannelle suomalaiselle tehtyyn kyselyyn ja asiantuntijahaastatteluihin sekä matkailutilastoihin ja aiempiin selvityksiin.

Kesäinen järvimaisema laiturin päästä.

Uutishuone

Startup Refugees on voittoa tavoittelematon, yli 1000 toimijan verkosto, joka edistää maahanmuuttajien työllistymistä ja yrittäjyyttä sekä tukee yrityksiä maahanmuuttajien työllistymiseen liittyvissä...
Miltä yritysten tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI) näyttää Pohjois-Pohjanmaalla ja eroaako maakunta TKI-profiililtaan tärkeimmistä ”kilpailijoistaan” kuten Pirkanmaasta tai Varsinais-...
Laina soveltuu entistä useammalle yrittäjälle ja yrittäjäksi aikovalle. Ehdot ovat aiempaa joustavammat, ja muun muassa omarahoitusosuutta ei jatkossa edellytetä. Finnveran yrittäjälaina on...
Keväällä käynnistynyt some-tietoiskujen sarja saa jatkoa. 30–60 minuutin pituisissa tietoiskuissa pureudutaan internetin ja sosiaalisen median mahdollisuuksiin markkinoinnissa. Tietoiskut...
Oletko kiinnostunut kehittämään toimintaasi tekemällä yhteistyötä muiden alan toimijoiden kanssa, kehittämällä tapahtumatuotantoon liittyvää osaamistasi ja vaikuttamalla työyhteisösi työhyvinvointiin...
Huolestuttaako energiakustannusten kasvu? Oletko miettinyt investoimista esimerkiksi aurinkopaneeleihin tai edullisempiin lämmitysmuotoihin? Energiatuen tavoitteena on edistää uusien ja...
Suunnitteletko uusiutuvaan energiaan perustuvaa rakentamisinvestointia tuotantotoimintaasi? Hae investointitukea viimeistään 15.10. jos haluat päätöksen vuoden 2022 puolella. Maatalouden...
Millä toimenpiteillä teidän organisaationne on valmistautunut energiansäästöön? Mitä uusia ja nopeavaikutteisia toimia voitte tehdä, jotta vastaatte yhteiseen haasteeseen? Astetta alemmas kutsuu...