Koronapandemia on lisännyt kotimaanmatkailun kiinnostavuutta

Työ- ja elinkeinoministeriön teettämän selvityksen mukaan kotimaanmatkailun keskeiset vetovoimatekijät liittyvät muun muassa vastuullisuuteen ja turvallisuuteen.

Kehittämisehdotuksia kotimaanmatkailuun

Koronapandemia muutti kysynnän painotusta ainakin väliaikaisesti kotimaanmatkailuun. Tuhannelle suomalaiselle suunnatun kyselyn perusteella ryhmiteltiin viisi erilaista kotimaanmatkailijatyyppiä, joiden tarpeet ja odotukset eroavat keskenään:

  1. kaupunkilomailijat
  2. kyläilijät ja mökkeilijät
  3. aktiivilomailijat
  4. nautiskelijat
  5. kulttuurista ja luonnosta kiinnostuneet

Selvityksessä avataan kohderyhmien tarpeisiin vastaavia kehittämistoimia sekä kotimaan matkustusmotivaatioon ja -päätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Ehdotetut toimenpiteet liittyvät kotimaan pakettimatkojen jatkokehittämiseen, usein kalliiksi koetun kotimaanmatkailun hintamielikuvan muuttamiseen, mökkeilijöille ja kyläilijöille suunnattujen matkailupalveluiden sekä sähköisten markkinointi- ja myyntikanavien kehittämiseen.

Tutustu työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteeseen

Analyysi perustuu tuhannelle suomalaiselle tehtyyn kyselyyn ja asiantuntijahaastatteluihin sekä matkailutilastoihin ja aiempiin selvityksiin.

Kesäinen järvimaisema laiturin päästä.

Uutishuone

16.02.2023
Miten erottua työmarkkinoilla ja houkutella oikeat osaajat, johtaa työntekijäkokemusta ja rakentaa monimuotoista työelämää? Kilpailu osaavasta työvoimasta käy koko ajan kuumempana ympäri Suomea....
16.02.2023
Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan Kasvupolku on maksuton sparrausohjelma kainuulaisille ja pohjoispohjanmaalaisille yrityksille. Ohjelma sopii kaikille alueen yrityksille, joilla on y-tunnus ja aitoa...
16.02.2023
TE-live tarjoaa rekrytoinnillesi näkyvyyttä, säästää aikaasi ja tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa positiivisesti työnantajamielikuvaan. TE-palveluiden tuottama valtakunnallinen TE-live on...
09.02.2023
Hyvä yrittäjä, Tuletko kuulluksi, haluaisitko osallistua enemmän paikalliseen kehittämistyöhön, hyödynnätkö kulttuuriympäristöä liiketoiminnassasi? Tällä kyselyllä haluan selvittää anonyymisti, miten...
09.02.2023
Miksi monimuotoisuus työpaikoilla on yrityksille kannattava bisnes ja millaista tukea palkkaamiseen on saatavilla julkiselta sektorilta? Näihin kysymyksiin vastaavat asiantuntijat.
 ...
31.01.2023
Leader-ryhmät vuosille 2023-2027 on valittu ja rahoitukset jaettu. Norsu (Nouseva Rannikkoseutu) sai rahoitusta hankkeille jaettavaksi 3.072.000 euroa eli 614.400 euroa/vuosi. Norsun rahoitus säilyi...
30.01.2023
Neliosainen ”Miten palkkaan ja pidän hyvät työntekijät” -koulutus on suunnattu yrittäjille sekä henkilöstöjohtamisesta vastaaville työntekijöille. Koulutuksen avulla pyritään tukemaan pk-yritysten...
30.01.2023
Vastuullisuusasioiden huomioiminen on jo nyt keskeinen osa menestyvän yrityksen liiketoimintaa ja sen merkitys vain kasvaa jatkossa. Vastuullinen yritys on maineeltaan luotettava ja arvokas sekä...